† இன்றைய புனிதர் †
(ஜூலை 26)
✠ புனிதர்கள் சுவக்கின் மற்றும் அன்னம்மாள் ✠
(Saints Joachim and Anne)
இறைவனின் அதிதூய அன்னை, கன்னி மரியாளின் பெற்றோர்:
(Parents of the Blessed Virgin Mary)
பிறப்பு: கி.மு. 100
நாசரேத்
(Nazareth)
இறப்பு: தெரியவில்லை
எருசலேம், நாசரேத்
(Jerusalem, Nazareth)
ஏற்கும் சமயம்:
கத்தோலிக்க திருச்சபை
(Catholic Church)
கிழக்கு மரபுவழி திருச்சபைகள்
(Eastern Orthodox Churches)
ஆங்கிலிக்கன் சமூகம்
(Anglican Communion)
ஆக்ளிபயன் திருச்சபை
(Aglipayan Church)
இஸ்லாம்
(Islam)
நினைவுத் திருநாள்: ஜூலை 26
பாதுகாவல்:
சுவக்கின்:
பாட்டனார்கள், தாத்தா, பாட்டி; திருமணமான தம்பதிகள்; தனியறை தயாரிப்பாளர்கள்; கைத்தறி வர்த்தகர்கள்
அன்னா:
திருமணமாகாத பெண்கள்; குடும்பத் தலைவிகள்; பிரசவ வேதனையிலிருக்கும் பெண்கள்; பாட்டியார்; குதிரை சவாரி செய்பவர்கள்; தனியறை தயாரிப்பாளர்கள்
கி.பி. 2ம் நூற்றாண்டின் மரபு வழி செய்திகளின்படி அன்னாவும், சுவக்கின் என்பவர்களும் இறைவனின் அன்னை, அதி தூய கன்னி மரியாளின் பெற்றோர்கள் என்று கூறப்படுகின்றது. 6ம் நூற்றாண்டிலிருந்தே அன்னாவுக்கு வணக்கம் செலுத்தப்பட்டு வந்தது. 10ம் நூற்றாண்டில் இப்பக்தி மிகுதியாக பரவியது. 12ம் நூற்றாண்டில், “பைசான்தீனியர்களும்” “சிலுவைப் போராளிகளும்” (Byzantines and the Crusaders ) இணைந்து, மத்திய இஸ்ரேலிலுள்ள “பெய்ட் குவ்ரின்” (Beit Guvrin National Park) தேசியப் பூங்காவில் புனித அன்னாவுக்கு ஆலயம் கட்டினார்கள்.
மரபுகளின்படி “பெத்தலேகேமில்” (Bethlehem) பிறந்த அன்னா, “சுவக்கினை” (Joachim of Nazareth) திருமணம் செய்துகொண்டார். இருவரும் தாவீதின் (David) மரபுவழிமுரையினர் ஆவர். ஜேம்ஸின் குழந்தைப்பருவ நற்செய்திகளின்படி, (Protoevangelium of James) சுவக்கின் பணக்கார, பக்தி மிகுந்தவர் ஆவார். இவர் வழக்கமாக ஏழைகளுக்கும், எருசலேமின் வடமேற்கு திசையிலுள்ள “செஃபோரிஸ்” (Sepphoris) எனுமிடத்திலுள்ள யூதர்களின் வழிபாட்டு கூடங்களுக்கும் தான தர்மங்கள் வழங்குவார்.
ஆரம்பத்தில் “கலிலேயா” (Galilee) நகரில் வாழ்ந்து வந்த அன்னை மரியாளின் பெற்றோர், பின்னர் எருசலேமில் வந்து வசித்தனர். அவர்களுக்கு குழந்தைகள் இல்லாத காரணத்தால், அவர்கள் தந்த தான தர்மங்கள் தெய்வீக அதிருப்திக்கு ஒரு அடையாளமாகப் புரிந்துகொள்ளப்பட்ட காரணத்தால், யூத வழிபாட்டு கூடங்களின் தலைமை குரு சுவக்கினையும் அவர் தந்த தானங்களையும் நிராகரித்தார். இதன் விளைவாக பாலைவனத்திற்குத் திரும்பிய சுவக்கின், நாற்பது நாட்கள் அங்கே விரதம், செபம் மற்றும் தவ முயற்சிகளில் ஈடுபட்டார். பின்னர், சுவக்கின் மற்றும் அன்னா இருவருக்கும் காட்சியளித்த தேவ தூதர்கள், அவர்களுக்கு ஒரு குழந்தை பிறக்கும் என்று வாக்கு கொடுத்தனர். அதன் பின்னர் எருசலேம் திரும்பிய சுவக்கின், நகரின் நுழைவாயிலில் வைத்து அன்னாவை வாரியணைத்தார்.
சுவக்கினும் அன்னாவும் எருசலேமின் சுவர்ண நுழைவாயிலில் சந்தித்துக்கொண்ட சம்பவம், அன்னை மரியாளின் வாழ்வின் கலையாற்றல் மிக்க சம்பவமாக கருதப்படுகின்றது.
அன்னை மரியாளின் பெற்றோர் திருமணமாகி பல ஆண்டுகள் குழந்தைப்பேறு இல்லாமல் இருந்துள்ளனர். செப, தவ, ஒறுத்தல்கள் பல புரிந்து, நீண்ட கால இடைவெளிக்கு பின்னர் ஒரு பெண் குழந்தையை பெற்றெடுத்தனர். அக்குழந்தைக்கு "மரியா" என்று பெயர் சூட்டினர். தங்களது ஒரே மகளை ஞானத்திலும், அறிவிலும், பக்தியிலும் சிறந்த பெண்ணாக வளர்த்தனர். இவர்கள் இறுதியாக எருசலேமில் வாழ்ந்துள்ளனர்.
கி.பி. 12ம் நூற்றாண்டிலிருந்து அன்னை மரியாளின் பெற்றோர்களின் மீதிருந்த பக்தி உலகம் முழுவதும் பரவியது. கி.பி. 13ம் நூற்றாண்டிலிருந்து ஜூலை 26ம் நாள் இப்புனிதர்களின் விழா கொண்டாடப்பட்டு வருகின்றது. கி.பி. 1584ம் ஆண்டு “ரோம பொது நாள்காட்டியில்” (General Roman Calendar) பட்டியலில் சேர்க்கப்பட்டது.
இஸ்லாமிய பாரம்பரியம்:
இஸ்லாமிய மத நூலான புனித “குர் ஆனில்” (Quran) சுவக்கின் “இம்ரான்” என்று அறியப்படுகின்றார்.
அன்னா, புனித “குர் ஆனில்” (Quran) “ஹன்னா” (Ḥannah) என்று அறியப்படுகின்றார்.
† Saint of the Day †
(July 26)
✠ Saints Joachim and Anne ✠
Parents of the Blessed Virgin Mary:
Born:
St. Joachim:
Around 50 BC
Nazareth
St. Anne:
50 BC
Died:
St. Joachim:
15 AD
Jerusalem, Nazareth
St. Anne:
12 AD
Venerated in:
Roman Catholic Church
Eastern Catholic Churches
Eastern Orthodox Church
Oriental Orthodox Church
Anglican Communion
Lutheranism
Islam
Canonized: Pre-Congregation
Feast: July 26
Patronage:
St. Joachim:
Adjuntas, Puerto Rico, Dolores, Eastern Samar, Fathers, Grandparents, Childless people, Fasnia (Tenerife)
St. Anne:
Brittany, Canada, Detroit, Fasnia (Tenerife); Mainar; Carpenters; Childcare providers; Childless people; Children; Equestrians; Grandparents; Homemakers/ Housewives; Lacemakers; Lost articles; Miners; Mothers; Moving house; Old-clothes dealers; Poverty; Pregnancy; Seamstresses; Stablemen; Sterility; Teachers
In the Scriptures, Matthew and Luke furnish a legal family history of Jesus, tracing ancestry to show that Jesus is the culmination of great promises. Not only is his mother’s family neglected, but we also know nothing factual about them except that they existed. Even the names Joachim and Anne come from a legendary source written more than a century after Jesus died.
The heroism and holiness of these people, however, is inferred from the whole family atmosphere around Mary in the Scriptures. Whether we rely on the legends about Mary’s childhood or make guesses from the information in the Bible, we see in her a fulfillment of many generations of prayerful persons, herself steeped in the religious traditions of her people.
The strong character of Mary in making decisions, her continuous practice of prayer, her devotion to the laws of her faith, her steadiness at moments of crisis, and her devotion to her relatives—all indicate a close-knit, loving family that looked forward to the next generation even while retaining the best of the past.
Joachim and Anne—whether these are their real names or not—represent that entire quiet series of generations who faithfully perform their duties, practice their faith, and establish an atmosphere for the coming of the Messiah, but remain obscure.
On July 26 the Roman Catholic Church commemorates the parents of the Virgin Mary, Saints Joachim, and Anne. The couple's faith and perseverance brought them through the sorrow of childlessness, to the joy of conceiving and raising the immaculate and sinless woman who would give birth to Christ.
The New Testament contains no specific information about the lives of the Virgin Mary's parents, but other documents outside of the Biblical canon do provide some details. Although these writings are not considered authoritative in the same manner as the Bible, they outline some of the Church's traditional beliefs about Joachim, Anne, and their daughter.
The “Protoevangelium of James,” which was probably put into its final written form in the early second century, describes Mary's father Joachim as a wealthy member of one of the Twelve Tribes of Israel. Joachim was deeply grieved, along with his wife Anne, by their childlessness. “He called to mind Abraham,” the early Christian writing says, “that in the last day God gave him a son Isaac.”
Joachim and Anne began to devote themselves to rigorous prayer and fasting, in isolation from one another and from society. They regarded their inability to conceive a child as a surpassing misfortune, and a sign of shame among the tribes of Israel.
As it turned out, however, the couple were to be blessed even more abundantly than Abraham and Sarah. An angel revealed this to Anne when he appeared to her and prophesied that all generations would honor their future child: “The Lord has heard your prayer, and you shall conceive, and shall bring forth, and your seed shall be spoken of in all the world.”
After Mary's birth, according to the Protoevangelium of James, Anne “made a sanctuary” in the infant girl's room, and “allowed nothing common or unclean” on account of the special holiness of the child. The same writing records that when she was one year old, her father “made a great feast, and invited the priests, and the scribes, and the elders, and all the people of Israel.”
“And Joachim brought the child to the priests,” the account continues, “and they blessed her, saying: 'O God of our fathers, bless this child, and give her an everlasting name to be named in all generations' … And he brought her to the chief priests; and they blessed her, saying: 'O God most high, look upon this child, and bless her with the utmost blessing, which shall be forever.'”
The protoevangelium goes on to describe how Mary's parents, along with the temple priests, subsequently decided that she would be offered to God as a consecrated Virgin for the rest of her life, and enter a chaste marriage with the carpenter Joseph.
St. Joachim and St. Anne have been a part of the Church's liturgical calendar for many centuries. Devotion to their memory is particularly strong in the Eastern Catholic churches, where their intercession is invoked by the priest at the end of each Divine Liturgy.
Grandparents and the Incarnation:
How wonderful that Jesus has grandparents! St. Joachim and St. Anne remind us of the mystery of the Incarnation: God truly became man and entered into a human family that included not only his mother Mary and father Joseph but their parents, and their parents, and their parents, all the way back to Adam (and Eve) at the dawn of creation, according to St. Luke’s chronology (Luke 3:23-38). Like all of us, Jesus was born into a web of relationships, the “cradle of life and love” that is the family (John Paul II, Christifideles Laici, no. 40).
The burden of infertility:
However, becoming grandparents – or even parents – must have seemed like a far-off dream for much of Joachim and Anne’s married life. Tradition holds that these saints struggled with infertility and were childless for decades. Like other barren couples in Scripture (eg. Abraham and Sarah, Elkanah, and Hannah), sterility was a great burden to Joachim and Anne and even a hindrance to their participation in community life. A story told of St. Joachim relates that he wanted to offer sacrifice in the temple but was turned away because of his childlessness. He retreated into the mountains to air his grievance with God, and during this time both he and his wife received an angelic prophecy of Anne’s pregnancy. We can picture her thanking God in the same words used by Hannah when she became a mother:
“My heart exults in the Lord,
my horn is exalted in my God.
I have swallowed up my enemies;
I rejoice in my victory.
. . .
The barren wife bears seven sons,
while the mother of many languishes.”
– 1 Samuel 2:1, 5
Their steadfast faith during the trial of infertility explains why they are often invoked by married couples struggling to conceive a child.
A model for parents:
Tradition depicts St. Joachim and St. Anne as loving and dedicated parents to their daughter, Mary. Artwork often shows Mary on her mother’s lap, learning how to read. It is no stretch to imagine that St. Joachim and St. Anne laid the groundwork for Mary’s faith, preparing her to answer one day to the angel Gabriel “Behold, the handmaid of the Lord. Be it done to me according to thy word.”
A model for marriage:
Finally, St. Joachim and St. Anne are a particularly special married couple for the Marriage: Unique for a Reason project, seeing how they are the couple featured in the Marriage: Unique for a Reason logo and artwork. As the website says:
Saints Joachim and Anne are the father and mother of the Blessed Virgin Mary. Mary is the fruit of their marriage. By a singular grace of God in view of the merits of Jesus, she was preserved from all stain of Original Sin from the moment of her conception. Thus it is in the context of married life and conjugal love that Mary is prepared to receive the Divine Logos, the Word made flesh, Jesus Christ our Lord. Jesus is the Logos, the “Reason” at the heart of all reason and truth, including the truth of marriage. The marriage between Joachim and Anne is a significant witness to why marriage is “unique for a reason.”
St. Joachim and St. Anne are the patron saints of grandparents and infertile couples.
St. Joachim and St. Anne, pray for us!
No comments:
Post a Comment