St. Hieu
Feastday: September 21
Death: 657
English abbess of Northumbria, England, who received the veil from St. Aidan. She governed Tadcaster Abbey, in Yorkshire. She may be identical with St. Bega or Bee.
St. Thomas Dien
Feastday: September 21
Death: 1838
Vietnamese martyr. A native of Vietnam, he entered the seminary program of the Paris Foreign Missions but was put to death before he could complete his studies.Thomas was flogged and strangled. Pope John Paul 11 canonized him in 1988.
Sts. Chastan & Imbert
✠ புனிதர் லாரண்ட்-ஜோசெப்-மரியஸ் இம்பெர்ட் ✠
(St. Laurent-Joseph-Marius Imbert)
ஃபிரெஞ்ச் மறைப்பணியாளர், ஆயர், மறைசாட்சி :
(French Missionary, Bishop and Martyr)
பிறப்பு : மார்ச் 23, 1796
மரிக்னேன், பௌச்செஸ்-டு-ரோன், ஃபிரான்ஸ்
(Marignane, Bouches-du-Rhône, France)
இறப்பு : செப்டம்பர் 21, 1839 (வயது 43)
சேனம்டியோ, ஜோசியோன் அரசு
(Saenamteo, Kingdom of Joseon)
ஏற்கும் சமயம் :
ரோமன் கத்தோலிக்க திருச்சபை
(Roman Catholic Church)
முக்திபேறு பட்டம் : ஜூலை 5, 1925
திருத்தந்தை பதினோராம் பயஸ்
(Pope Pius XI)
புனிதர் பட்டம் : மே 6, 1984
திருத்தந்தை இரண்டாம் ஜான் பவுல்
(Pope John Paul II)
முக்கிய திருத்தலம் :
சேனம்டியோ மெமோரியல் ஆலயம், சியோல், தென் கொரியா
(Saenamteo Memorial Church, Seoul, South Korea)
நினைவுத் திருவிழா : செப்டம்பர் 21
புனிதர் லாரண்ட்-ஜோசெப்-மரியஸ் இம்பெர்ட், சில சமயங்களில் “லாரண்ட்-மேரி-ஜோசப் இம்பெர்ட்” (Laurent-Marie-Joseph Imbert) என்றும் அழைக்கப்பட்டார். இவர், கொரிய நாட்டு மக்களால் “ஆயர் இம்பெர்ட் பம்” (Bishop Imbert Bum) என்று அன்புடன் அழைக்கப்பட்டார். இவர், ஆசியா கண்டத்தில் பணியாற்றிய ஃபிரெஞ்ச் மிஷனரி ஆயர் ஆவார். கொரியர்களிடையே மிகவும் பிரசித்திபெற்ற இவர், முதல் ஆயர் பார்தெலேமி புரூகியியேர் (Barthélemy Bruguière) மன்ச்சூரியாவில் (Manchuria) இறந்தபோது, திருத்தந்தை பதினாறாம் கிரகோரியால் (Pope Gregory XVI) கி.பி. 1836ம் ஆண்டு, ஆகஸ்ட் மாதம், ஆயராக நியமிக்கப்பட்டார்.
இறுதியில், ஜோசியோன் அரசில், தமது கத்தோலிக்க விசுவாசத்திற்காக மறைசாட்சியாக படுகொலை செய்யப்பட்டார். கி.பி. 19ம் நூற்றாண்டு கொரியாவில், தமது கத்தோலிக்க விசுவாசத்திற்காக, 8,000 முதல் 10,000 பேர் மறைசாட்சியாக கொல்லப்பட்டுள்ளனர் என்று மதிப்பிடப்பட்டுள்ளது. ஆயர் இம்பெர்ட் உள்ளிட்ட 103 பேர், 1984ம் ஆண்டு, கத்தோலிக்க திருச்சபையால் புனிதர்களாக அருட்பொழிவு செய்விக்கப்பட்டனர்.
“ஹாம்லெட்” (Hamlet of Callas) எனும் இடத்தின் குடிகளாகிய பெற்றோருக்கு, மரிக்னான் எனுமிடத்தில் பிறந்த இம்பெர்ட், தென்ஃபிரான்சிலுள்ள (South of France) “எய்க்ஸ்” (Aix) நகருக்கு கல்வி கற்க அனுப்பப்பட்டார். அறிக்கைகளின்படி, அவர் செபமாலைகள் தயாரித்து விற்பனை செய்து தமது செலவுக்கு பணம் சம்பாதித்தார். பின்னர் அவர் கி.பி. 1818ம் ஆண்டு, அக்டோபர் மாதம், 8ம் தேதி, “பாரிஸ் வெளிநாட்டு மறைப்பணி சமூக” (Paris Foreign Missions Society) அமைப்பின் செமினரியில் சேர்ந்தார்.
கி.பி. 1819ம் ஆண்டு, மார்ச் மாதம், 5ம் தேதி, பாரிஸ் உயர்மறைமாவட்டத்தில் (Archdiocese of Paris) இணைந்த இவர், அதே ஆண்டு, டிசம்பர் மாதம், 18ம் நாளன்று, குருத்துவ அருட்பொழிவு பெற்றார். சட்டபூர்வ வயதை எட்டாத காரணத்தால், உயர்மறைமாவட்ட ஆட்சியிடமிருந்து “இண்டல்ட்” (Indult) எனும் விதிவிலக்கு பெற்றார். பின்னர் அவர் 1820ம் ஆண்டு, மார்ச் மாதம், 20ம் தேதி, ஃபிரான்ஸில் இருந்து, மிஷனரி சேவைக்காக கடல் மார்க்கமாக புறப்பட்டுச் சென்றார்.
இம்பெர்ட் முதலாவதாக நிறுத்தம் மலாயாவிலுள்ள (Malaya) பினாங்கில் (Penang) தங்கினார். அங்கு ஜெனரல் கல்லூரியில் (College General) (மேஜர் செமினரி) நோயுற்ற ஒரு ஆசிரியரை மாற்றுமாறு அவர் கேட்டுக்கொள்ளப்பட்டார். கி.பி. 1821ம் ஆண்டு, ஏப்ரல் மாதம் முதல், 1822ம் ஆண்டு, ஜனவரி மாதம் வரை அவர் அங்கு போதித்தார்.
கி.பி. 1821ம் ஆண்டு, மிஷனரி பணிகளுக்காக இம்பெர்ட் சிங்கப்பூர் (Singapore) தீவுக்கு அழைக்கப்பட்டார். கி.பி. 1821ம் ஆண்டு, டிசம்பர் மாதம், 11ம் தேதி அவர் சிங்கப்பூர் சென்றடைந்தார். அந்த தீவில் திருப்பலி நிறைவேற்றிய முதல் குரு இவராக இருந்திருக்கலாம். அவர் அங்கே ஒரு வாரம் தங்கினார்.
கி.பி. 1822ம் ஆண்டு, ஃபெப்ரவரி மாதம், “சீன மக்கள் குடியரசின் ‘மக்காவு’ சிறப்பு நிர்வாக பிராந்தியம்” (Macau Special Administrative Region of the People's Republic of China) நோக்கிய தமது கடல் பயணத்தை தொடங்கினார். ஆனால், நேரடியாக அங்கே செல்ல இயலாத அவர், வடக்கு வியட்நாமிலுள்ள (Northern Vietnam) சிவப்பு ஆறு டெல்டா பிராந்தியத்திலுள்ள (Red River Delta Region) “டோன்கின்” (Tonkin) எனும் நகரில் இரண்டு வருடங்கள் தங்கினார். அப்போதுதான் அவரால் சீனாவிற்குள் நுழைய முடிந்தது. அங்கே சிச்சுவான் (Sichuan) நகரில் பன்னிரண்டு ஆண்டுகள் கழித்த அவர், மோபின் (Moupin) நகரில் ஒரு செமினரி பள்ளியை நிறுவி அமைத்தார்.
கி.பி. 1836ம் ஆண்டு, ஏப்ரல் மாதம், 26ம் நாளன்று, இம்பெர்ட் கொரியாவின் விகார் அப்போஸ்தலிக்காகவும் (Vicar Apostolic of Korea), கப்சா (Capsa) நகரின் பட்டம் மட்டும் கொண்டுள்ள ஆயராகவும் (Titular Bishop) நியமிக்கப்பட்டார். கி.பி. 1837ம் ஆண்டு, மே மாதம், 14ம் தேதி, பதவிப் பிரமாணம் செய்விக்கப்பட்டார். பின்னர் அவர் அதே ஆண்டு மஞ்சுரியாவிலிருந்து (Manchuria) கொரியாவிற்கு (Korea) ரகசியமாக கடந்து சென்றார். இந்த சமயத்தில், கொரியா கிறிஸ்தவ துன்புறுத்தலின் காலகட்டத்தில் இருந்தது.
கி.பி. 1839ம் ஆண்டு, ஆகஸ்ட் மாதம், 10ம் தேதியன்று, மிஷனரி பணியை ரகசியமாக நடத்திய இம்பெர்ட், காட்டிக் கொடுக்கப்பட்டார். அவர் கைது செய்யப்பட்டு கொல்லப்படுவதற்கு முன்பே அது ஒரு விஷயமே என்பதை உணர்ந்த அவர், திருப்பலி கொண்டாட்டத்தை நிறைவேற்றி, அவருக்காக காத்திருந்தவர்களிடம் சரணடைந்தார். கைது செய்தும் சியோல் நகருக்கு அழைத்துச் செல்லப்பட்ட அவர், வெளிநாட்டு மிஷனரிகளின் இடங்களை வெளிப்படுத்தும்படி கேட்டு சித்திரவதை செய்யப்பட்டார். மறைந்திருந்த அனைத்து வெளிநாட்டு மிஷனரிகளும் வெளிவந்தால், தம்மால் மனம்திருப்பப்பட்ட கிறிஸ்தவர்கள் காப்பாற்றப்படுவார்கள் என்று நம்பிய இம்பெர்ட், தமது சக மிஷனரிகளுக்கு கடிதம் எழுதினர்.
அதன்படி செய்த அவர்களில் மூன்று பேர் சிறையில் அடைக்கப்பட்டனர். ஒரு விசாரணை அதிகாரியின் முன் எடுத்துச் செல்லப்பட்ட அவர்கள், அவர்களால் மனம் மாற்றப்பட்ட கிறிஸ்தவர்களின் பெயர்கள் மற்றும் இருப்பிடத்தை வெளிப்படுத்துமாறு மூன்று நாட்கள் துன்புறுத்தப்பட்டனர். சித்திரவதை அவர்களை உடைக்கத் தவறியதால், அவர்கள் மற்றொரு சிறைக்கு அனுப்பப்பட்டனர். கி.பி. 1839ம் ஆண்டு, செப்டம்பர் மாதம், 21ம் தேதி, கொரியாவின் செனமோட்டோ நகரில் தலை வெட்டப்பட்டு படுகொலை செய்யப்பட்டனர். அவர்களது உடல்கள் பல நாட்களாக கேட்பாரற்று கிடந்தன. இறுதியாக நோகு மலை (Nogu Mountain) மீது புதைக்கப்பட்டன.
Feastday: September 21
A native of Aix-en-Provence, France, Laurence Imbert joined the Paris Foreign Missionary Society and was sent to China in 1825. He worked there as a missionary for twelve years and was named titular bishop of Capsa. In 1837, he was sent to Korea and entered the country secretly, as Christianity was forbidden there. He was successful in his missionary activities, but in 1839 a wave of violent persecutions of the Christians swept the country. In the hope of ending the persecution of native Christians, he, Fr. Philibert Maubant, and Fr. James Honore' Chastan, who had preceded him into Korea, surrendered to the authorities. They were bastinadoed and then beheaded at Seoul on September 21. During the same persecution, John Ri was bastinadoed and suffered martyrdom, and Agatha Kim was hanged from a cross by her arms and hair, driven over rough country in a cart, and then stripped and beheaded. In 1925, Laurence and his companions and many others, eighty-one in all, who had been executed for their faith, were beatified as the Martyrs of Korea. They were canonized by Pope John Paul II in 1984. Their feast day is September 21.
.
Saint Matthew the Apostle
புனித மத்தேயு
( St. Matthew )
திருத்தூதர், நற்செய்தியாளர் :
ஏற்கும் சபை/ சமயம் :
கத்தோலிக்க திருச்சபை & கிழக்கு மரபுவழி திருச்சபை,
அங்கிலிக்கன்,
லூத்தரனியம்.
முக்கிய திருத்தலங்கள் :
சலெர்னோ, இத்தாலி
திருவிழா :
செப்டம்பர் 21 (மேலைத் திருச்சபை)
நவம்பர் 16 (கீழைத் திருச்சபை)
சித்தரிக்கப்படும் வகை : தேவதூதர், புத்தகம்.
திருத்தூதர் புனித மத்தேயு இயேசு கிறிஸ்துவின் பன்னிரு திருத்தூதர்களுள் ஒருவர். மேலும், இயேசுவின் வாழ்வை எடுத்துரைக்கும் நூல்களை எழுதிய நான்கு நற்செய்தியாளர்களுள் இவரும் ஒருவர்.
அடையாளம் :
இயேசு கிறிஸ்துவைத் தொடக்கம் முதலே பின்பற்றிய சீடர்களுள் மத்தேயுவும் ஒருவர் (மத்தேயு 9:9).
கப்பர்நாகுமில் வரி வசூலிப்பவராக பணியாற்றிய மத்தேயுவை, இயேசு அழைத்து அவரோடு விருந்துண்டு தனது பன்னிரு திருத்தூதர்களுள் ஒருவராக்கினார்
(மத்தேயு 10:3).
மாற்கு (3:18), லூக்கா (6:15) நற்செய்திகளும், திருத்தூதர் பணிகள் (1:13) நூலும் மத்தேயுவைத் திருத்தூதர்களில் ஒருவராக அடையாளம் காட்டுகின்றன.
மாற்கு (2:14), லூக்கா (5:27) நற்செய்திகளில் இவர் அல்பேயுவின் மகன் லேவி என்ற பெயரிலும் அழைக்கப்படுகிறார்.
இவர், ஏரோது அந்திபாசுக்காக யூத மக்களிடம் இருந்து வரி வசூலிக்கும் பணியாற்றியதாக நம்பப்படுகிறது.
புதிய ஏற்பாட்டின்படி, இயேசுவின் உயிப்புக்கும், விண்ணேற்றத்துக்கும் மத்தேயுவும் ஒரு சாட்சியாக இருக்கிறார்.
ஆரம்ப நாட்கள் :
அல்பேயுவின் மகனான மத்தேயு, ரோம ஆளுகையில் இருந்த யூதேயாவின் கலிலேயா பகுதியில் பிறந்தவர்.
ரோமையரின் ஆளுகையின் கீழ், யூதேய குறுநில மன்னன் ஏரோது அந்திபாசுக்காக கப்பர்நாகும் சுங்கச்சாவடியில் வரி வசூலிப்பவராக மத்தேயு பணியாற்றினார். வரி வசூலிக்கும் பணியாற்றியவர்களை யூத மக்கள் ஒதுக்கப்பட்டவர்களாக கருதினர். கிரேக்க, அரமேய மொழிகளில் மத்தேயு தேர்ச்சி பெற்றிருந்தார்.
இத்தகைய சூழ்நிலையில்தான், இயேசு தனது பன்னிரு திருத்தூதர்களில் ஒருவராக இருக்க மத்தேயுவை அழைத்தார். அழைப்பை ஏற்ற மத்தேயு, இயேசுவைத் தன் வீட்டுக்கு அழைத்து விருந்தளித்தார்.
இயேசு பாவிகளோடும் வரிதண்டுபவர்களோடும் உண்பதைப் பரிசேயரைச் சார்ந்த மறைநூல் அறிஞர் கண்டு, அவருடைய சீடரிடம், "இவர் வரி தண்டுபவர்களோடும் பாவிகளோடும் சேர்ந்து உண்பதேன்?" என்று கேட்டனர். இயேசு, இதைக் கேட்டவுடன் அவர்களை நோக்கி, "நோயற்றவர்க்கு அல்ல, நோயுற்றவருக்கே மருத்துவர் தேவை. நேர்மையாளர்களை அல்ல, பாவிகளையே அழைக்க வந்தேன்" என்றார். (மாற்கு 2:16-17)
மத்தேயுவின் பணி :
புதிய ஏற்பாடு மத்தேயுவின் பெயரைக் குறிப்பிடும்போது, சில இடங்களில் திருத்தூதர் தோமாவோடு இணைத்து கூறுகிறது. இயேசுவின் இறையரசு பணிக்கு துணை நின்ற திருத்தூதர்களுள் ஒருவராகவும், அவரது உயிப்புக்கும், விண்ணேற்றத்துக்கும் ஒரு சாட்சியாகவும் புதிய ஏற்பாடு மத்தேயுவைச் சுட்டிக்காட்டுகிறது. இயேசுவின் விண்ணேற்றத்துக்கு பிறகு, திருத்தூதர்கள் அனைவரும் மேல்மாடி அறையில் தங்கியிருந்து செபித்தனர்.
பெந்தகோஸ்து நாளில் தூய ஆவியின் வருகைக்கு பின்பு, அவர்கள் அனைவரும் 'இயேசுவே வாக்களிக்கப்பட்ட மெசியா' என்று எருசலேம் மக்களுக்கு பறைசாற்றினர்.
சுமார் 15 ஆண்டுகள், மத்தேயு யூதர்களுக்கு நற்செய்தி பணியாற்றியதாக நம்பப்படுகிறது. பின்பு அவர் எத்தியோப்பியா, மாசிதோனியா, பெர்சியா, பார்த்தியா பகுதிகளுக்கு சென்று, அங்கு வாழ்ந்த மக்களுக்கு இயேசுவைப் பற்றிய நற்செய்தியைப் பறைசாற்றினார்.
கத்தோலிக்க திருச்சபை, கிழக்கு மரபுவழி திருச்சபை ஆகியவை மத்தேயு இரத்தம் சிந்தி மறைசாட்சியாக இறந்ததாக பாரம்பரியமாக நம்பிக்கை நம்பிக்கை கொண்டுள்ளன.
கிரேக்க மொழி பேசும் யூதர் நிறைந்த அந்தியோக்கியா போன்ற நகரங்களில் யூதக் கிறிஸ்தவர்களும் பிற இனத்து கிறிஸ்தவர்களும் திருச்சபையில் உறுப்பினர்களாக இருந்தனர். இவர்களுக்குள் பல சிக்கல்கள் இருந்தன. இது தவிர யூத கிறிஸ்தவர்கள் பலர் மற்ற யூதர்களால் துன்புறுத்தப்பட்ட நிலையில் மனத் தளர்ச்சியடைந்து இருந்தனர். இயேசுதான் உண்மையான மெசியாவா என்ற ஐயப்பாடு அவர்கள் உள்ளத்தில் எழுந்தது. இச்சிக்கல்களுக்குத் தீர்வு காண மத்தேயு நற்செய்தி நூல் எழுதப்பட்டிருப்பதாகத் தெரிகிறது. யூதர்கள் எதிர்பார்த்திருந்த மெசியா இயேசுதாம் என யூத கிறிஸ்தவர்களுக்கு அழுத்தமாக இந்நூல் கூறுகிறது. அவர் இறைமகன் என்பது வலியுறுத்தப்படுகிறது. அவருடைய வருகையில் இறையாட்சி இலங்குகிறது எனும் கருத்தும் சுட்டிக்காட்டப்படுகிறது. யூத கிறிஸ்தவர்கள் பிற இனத்தாரையும் சீடராக்கும் பணியைச் செய்ய இந்நூல் அறை கூவல் விடுக்கிறது. பிற இனத்தார் திருச்சட்டம் பெறாதவர்கள். இப்போது அவர்கள் கிறிஸ்தவர்களாக மாறிடினும் திருச்சட்டத்தின் உயர்வு பற்றி அவர்களுக்குச் சொல்லப்படுகிறது. கிறிஸ்து திருச்சட்டத்தின் நிறைவு எனவும் வலியுறுத்தப்படுகிறது.
ஆனால் அதே நேரத்தில் மத்தேயு, இறையாட்சியின் நெறிகள் யூதச் சமய நெறிகளைவிட மேலானவை எனக் கூறிக் கிறிஸ்தவ மதிப்பீடுகளைத் தொகுத்துப் புதிய சட்டநூலாகத் திருச்சபைக்கு வழங்குகிறார்; யாவரும் இப்புதிய சட்டத் தொகுப்பைக் கடைப்பிடிக்க அறை கூவல் விடுக்கிறார் (மத்தேயு 28:20).
இதற்கு இயேசுவின் வாழ்க்கை நிகழ்வுகள், முக்கியமாக அவரின் கலிலேயப் பணிகள் எவ்வாறு அடிப்படையாக அமைகின்றன எனவும் இந்நுhல் சுட்டிக்காட்டுகிறது. இந்நூலில் கிறிஸ்தியல், திருச்சபையில், நிறைவுகால இயல் ஆகியவற்றிற்கான அடிப்படைகள் பிணைந்து கிடக்கின்றன.
ஆசிரியர் :
இயேசு கிறிஸ்து நிறுவிய இறையாட்சி பற்றிய நற்செய்தியைத் திருத்தூதர் மத்தேயு முதன்முதலில் எழுதினார் என்றும் அதனை அரமேய மொழியில் எழுதினார் என்றும் திருச்சபை மரபு கருதுகிறது.
எனினும் இன்று நம்மிடையே இருக்கும் கிரேக்க மத்தேயு நற்செய்தி நூல் ஒரு மொழிபெயர்ப்பு நூலாகத் தோன்றவில்லை. இயேசுவைப் பின்பற்றிய ஒரு திருத்தூதர் தாமே நேரில் கண்ட, கேட்ட, நிகழ்ச்சிகளை நூலாக வடித்திருக்கிறார் என்பதை விட, அவரது வழிமரபில் வந்த சீடரோ, குழுவினரோ இதனைத் தொகுத்து எழுதியிருக்க வேண்டும் எனக்கொள்வதே சிறப்பு.
சூழல் :
எருசலேம் கோவிலின் அழிவுக்குப் பின்னர் யூதச்சங்கங்கள் கிறிஸ்தவர்களைத் துன்புறுத்திய ஒரு காலக்கட்டத்தில் இந்நூல் எழுதப்படடிருக்க வேண்டும். இயேசுவின் சீடர்கள் யூதத் தொழுகைக் கூடங்களை விட்டுவிட்டுத் திருச்சபையாகக் கூடிவரத் தொடங்கிவிட்ட காலத்தில் இந்நூல் தோன்றியிருக்கிறது. அத்தகைய தொடக்கக் காலத் திருச்சபைக்குள்ளும் அறம் மன்னிப்பு, நல்லுறவு ஆகியவை இன்றியமையாதவை எனக் கற்பிக்க வேண்டிய சூழல் காணப்படுவதையும் இதைப் படிப்பவர் உய்த்துணரலாம்.
நினைவு :
மத்தேயு கத்தோலிக்க திருச்சபை, கிழக்கு மரபுவழி திருச்சபை, லூதரனியம் மற்றும் அங்கிலிக்கன் திருச்சபை கிறிஸ்தவ பிரிவுகளில் புனிதராகப் போற்றப்படுகிறார்.
இவரது விழா, மேலைத் திருச்சபை கிறிஸ்தவ நாடுகளில் செப்டம்பர் 21ந்தேதியும், கீழைத் திருச்சபை கிறிஸ்தவ நாடுகளில் செப்டம்பர் 16ந்தேதியும் கொண்டாடப்படுகிறது.
இவரது திருப்பண்டங்கள் இத்தாலியின் சலெர்னோ கதீட்ரலில் பாதுகாக்கப்படுகின்றன.
மற்ற நற்செய்தியாளர்களைப் போன்றே, கிறிஸ்தவ கலையில் திருவெளிப்பாட்டில் குறிப்பிடப்படும் நான்கு உயிர்களில் ஒன்றான சிறகுள்ள மனிதனோடு சித்தரிக்கப்படுகிறார்.
பாதுகாவல் :
புனித மத்தேயு கணக்காளர்கள், வங்கிப் பணியாளர்கள், நூலகர்கள், பங்குத் தரகர்கள், சுங்க அதிகாரிகள் ஆகியோரின் பாதுகாவலராக இருக்கிறார்.
Also known as
• Levi
• Apostle of Ethiopia
Additional Memorials
• 16 November (Eastern calendar)
• 6 May (translation of his relics)
Profile
Son of Alphaeus, he lived at Capenaum on Lake Genesareth. He was a Roman tax collector, a position equated with collaboration with the enemy by those from whom he collected taxes. Jesus' contemporaries were surprised to see the Christ with a traitor, but Jesus explained that he had come "not to call the just, but sinners."
Matthew's Gospel is given pride of place in the canon of the New Testament, and was written to convince Jewish readers that their anticipated Messiah had come in the person of Jesus. He preached among the Jews for 15 years; his audiences may have included the Jewish enclave in Ethiopia, and places in the East.
Little is known about St. Matthew, except that he was the son of Alpheus, and he was likely born in Galilee. He worked as a tax collector, which was a hated profession during the time of Christ.
According to the Gospel, Matthew was working at a collection booth in Capernaum when Christ came to him and asked, "Follow me." With this simple call, Matthew became a disciple of Christ.
From Matthew we know of the many doings of Christ and the message Christ spread of salvation for all people who come to God through Him. The Gospel account of Matthew tells the same story as that found in the other three Gospels, so scholars are certain of its authenticity. His book is the first of the four Gospels in the New Testament.
Many years following the death of Christ, around 41 and 50 AD, Matthew wrote his gospel account. He wrote the book in Aramaic in the hope that his account would convince his fellow people that Jesus was the Messiah and that His kingdom had been fulfilled in a spiritual way. It was an important message at a time when almost everyone was expecting the return of a militant messiah brandishing a sword.
It is thought he departed for other lands to escape persecution sometime after 42 AD. According to various legends he fled to Parthia and Persia, or Ethiopia. Nothing is recorded of Matthew's passing. We do not know how he died, if his death was natural or if he was martyred.
Saint Matthew is often depicted with one of the four living creatures of Revelation 4:7, which reads, "The first living creature was like a lion, the second like a bull, the third living creature had a human face, and the fourth living creature was like a flying eagle."
Matthew was a tax collector and is therefore the patron saint of bankers. The Church established St. Matthew's feast day as September 21.
St. Matthew Prayer
O Glorious St. Matthew, in your Gospel you portray Jesus as the longed-for Messiah who fulfilled the Prophets of the Old Covenant and as the new Lawgiver who founded a Church of the New Covenant.
Obtain for us the grace to see Jesus living in his Church and to follow his teachings in our lives on earth so that we may live forever with him in heaven.
Matthew the Apostle,[a] also known as Saint Matthew and possibly as Levi, was, according to the New Testament, one of the twelve apostles of Jesus. According to Christian traditions, he was also one of the four Evangelists as author of the Gospel of Matthew, and thus is also known as Matthew the Evangelist, a claim rejected by the majority of modern biblical scholars, though the "traditional authorship still has its defenders."[3]
The New Testament records that as a disciple, he followed Jesus, and was one of the witnesses of the Ascension of Jesus. Later Church fathers such as Irenaeus and Clement of Alexandria claim that Matthew preached the Gospel to the Jewish community in Judea, before going to other countries.
Matthew in a painted miniature from a volume of Armenian Gospels dated 1609, held by the Bodleian Library
Among the early followers and apostles of Jesus, Matthew is mentioned in Matthew 9:9 and Matthew 10:3 as a publican (KJV) or tax collector (NIV) who, while sitting at the "receipt of custom" in Capernaum, was called to follow Jesus.[Matthew 9:9][Mark 2:15–17][Luke 5:29] He is also listed among the twelve, but without identification of his background, in Mark 3:18, Luke 6:15 and Acts 1:13. In passages parallel to Matthew 9:9, both Mark 2:14 and Luke 5:27 describe Jesus' calling of the tax collector Levi, the son of Alphaeus, but Mark and Luke never explicitly equate this Levi with the Matthew named as one of the twelve.
Early life
According to the Gospels, Matthew was a 1st-century Galilean (presumably born in Galilee, which was not part of Judea or the Roman Judaea province), the son of Alphaeuss.Template:Fn As a publican was a recognised contractor (high ranking or equites) to the Roman government and could investigate the fluctuating income and activities of provincial governors Britannica . Under the early empire (after 27 BC) the publicans’ business was curtailed; they were more tightly controlled as tax collectors and highly skilled in interpreting and carrying out Roman taxation laws.[4][5] His fellow Jews would have despised him for what was seen as collaborating with the Roman occupation force.[6]
After his call, Matthew invited Jesus for a feast. On seeing this, the Scribes and the Pharisees criticized Jesus for eating with tax collectors and sinners. This prompted Jesus to answer, "I came not to call the righteous, but sinners to repentance."[Mark 2:17][Luke 5:32]
Ministry
The New Testament records that as a disciple, he followed Jesus, and was one of the witnesses of the Ascension of Jesus. Afterwards, the disciples withdrew to an upper room (Acts 1:10–14)[7](traditionally the Cenacle) in Jerusalem.[8] The disciples remained in and about Jerusalem and proclaimed that Jesus was the promised Messiah.
In the Babylonian Talmud (Sanhedrin 43a), "Mattai" is one of five disciples of "Jeshu".[9]
Later Church fathers such as Irenaeus (Against Heresies 3.1.1) and Clement of Alexandria claim that Matthew preached the Gospel to the Jewish community in Judea, before going to other countries. Ancient writers are not in agreement as to which these other countries are.[8] The Catholic Church and the Orthodox Church each hold the tradition that Matthew died as a martyr,[10][11] although this was rejected by Heracleon, a Gnostic Christian viewed as a heretic, as early as the second century.[12]
Matthew's Gospel
Main article: Gospel of Matthew
Saint Matthew and the Angel (1661) by Rembrandt
The Gospel of Matthew is anonymous: the author is not named within the text, and the superscription "according to Matthew" was added some time in the second century.[13][14] The tradition that the author was the disciple Matthew begins with the early Christian bishop Papias of Hierapolis (c. AD 60–163),[15] who is cited by the Church historian Eusebius (AD 260–340), as follows: "Matthew collected the oracles (logia: sayings of or about Jesus) in the Hebrew language (Hebraïdi dialektōi), and each one interpreted (hērmēneusen – perhaps "translated") them as best he could."[16][b][17]
On the surface, this has been taken to imply that Matthew's Gospel itself was written in Hebrew or Aramaic by the apostle Matthew and later translated into Greek, but nowhere does the author claim to have been an eyewitness to events, and Matthew's Greek "reveals none of the telltale marks of a translation".[18][13] Scholars have put forward several theories to explain Papias: perhaps Matthew wrote two gospels, one, now lost, in Hebrew, the other our Greek version; or perhaps the logia was a collection of sayings rather than the gospel; or by dialektōi Papias may have meant that Matthew wrote in the Jewish style rather than in the Hebrew language.[16] The consensus is that Papias does not describe the Gospel of Matthew as we know it, and it is generally accepted that Matthew was written in Greek, not in Aramaic or Hebrew.[19] Therefore, while the traditional authorship still has defenders, the majority of mainstream Bible scholars rejects the Matthean authorship of the gospel. [20][3]
According to Maurice Casey, Matthew the Apostle did indeed write a collection of sayings of Jesus in Aramaic, which was independent of the current Gospel of Matthew, possibly written by another Matthew or Matthias in the early church.[21] According to Gerd Theissen, Matthew the Apostle was the author of the Q source.[22]
Non-canonical or apocryphal gospels
Saint Matthew (1713–1715) by Camillo Rusconi, Archbasilica of St. John Lateran in Rome
In the 3rd-century Jewish–Christian gospels attributed to Matthew were used by Jewish–Christian groups such as the Nazarenes and Ebionites. Fragments of these gospels survive in quotations by Jerome, Epiphanius and others. Most academic study follows the distinction of Gospel of the Nazarenes (36 fragments), Gospel of the Ebionites (7 fragments), and Gospel of the Hebrews (7 fragments) found in Schneemelcher's New Testament Apocrypha. Critical commentators generally regard these texts as having been composed in Greek and related to Greek Matthew.[23] minority of commentators consider them to be fragments of a lost Aramaic- or Hebrew-language original.
The Gospel of Pseudo-Matthew is a 7th-century compilation of three other texts: the Gospel of James, the Flight into Egypt, and the Infancy Gospel of Thomas.
Origen said the first Gospel was written by Matthew.[24][25] This Gospel was composed in Hebrew near Jerusalem for Hebrew Christians and translated into Greek, but the Greek copy was lost. The Hebrew original was kept at the Library of Caesarea. The Nazarene Community transcribed a copy for Jerome[26] which he used in his work.[27] Matthew's Gospel was called the Gospel according to the Hebrews[28] or sometimes the Gospel of the Apostles[29][30] and it was once believed that it was the original to the Greek Matthew found in the Bible.[31] However, this has been challenged by modern biblical scholars such as Bart D. Ehrman and James R. Edwards.[32][19] See also the two-source hypothesis[33][34]
Jerome relates that Matthew was supposed by the Nazarenes to have composed their Gospel of the Hebrews[27] though Irenaeus and Epiphanius of Salamis consider this simply a revised version of the canonical Gospel. This Gospel has been partially preserved in the writings of the Church Fathers, said to have been written by Matthew.[33] Epiphanius does not make his own the claim about a Gospel of the Hebrews written by Matthew, a claim that he merely attributes to the heretical Ebionites.[34]
Veneration
Matthew is recognized as a saint in the Roman Catholic, Eastern Orthodox, Lutheran[35] and Anglican churches (see St. Matthew's Church). His feast day is celebrated on 21 September in the West and 16 November in the East. (Those churches which follow the traditional Julian Calendar would keep the day on 29 November of the modern Gregorian Calendar, being 16 November in the Julian Calendar). He is also commemorated by the Orthodox, together with the other Apostles, on 30 June (13 July), the Synaxis of the Holy Apostles. His tomb is located in the crypt of Salerno Cathedral in southern Italy. Matthew is remembered in the Church of England with a Festival on 21 September.[36]
Like the other evangelists, Matthew is often depicted in Christian art with one of the four living creatures of Revelation 4:7. The one that accompanies him is in the form of a winged man. The three paintings of Matthew by Caravaggio in the church of San Luigi dei Francesi in Rome, where he is depicted as called by Christ from his profession as tax gatherer, are among the landmarks of Western art.
In Islam
The Quran speaks of Jesus' disciples but does not mention their names, instead referring to them as "helpers to the work of Allah".[37] Muslim exegesis and Qur'an commentary, however, name them and include Matthew amongst the disciples.[38] Muslim exegesis preserves the tradition that Matthew and Andrew were the two disciples who went to Ethiopia to preach the message of God
Saint Cadoc of Llancarvan
Also known as
• Cadoc of Wales
• Cadoc the Wise
• Catrwg Ddoeth
• Cadocus, Cadog, Cadvaci, Cadvael, Cathmael, Cattwg, Docus
Profile
Son of Saint Gwynllyw, a king in Wales, a robber chieftain who led a band of 300; his mother, Saint Gladys, had been stolen in a raid on a neighboring chief; brother of Saint Gluvias. Raised by an Irish monk; Cadoc's father had stolen the monk's cow, and when he came to demand its return, the king decided it was sign. Studied in Wales and Ireland. Priest.
Once chased through a wood by an armed swineherd from an enemy tribe. His hiding place spooked an old, gray, wild boar that made three great leaps at him - then disappeared; Cadoc took this as a sign, and the location became the site of the great church and monastery at Llancarvan, Wales; the house became renowned for the learning and holiness of its monks.
Legend says he once saved his brother monks in a famine by tying a white thread to the foot of a (well-fed) mouse; he then following the thread to an abandoned, well-stocked, underground granary. Another time he and his brothers went out to meet a band of thieves, chanting and playing harps; it surprised the highwaymen so much, they turned and left.
Lived as a hermit with Saint Gildas on the Island of Flatholmes off Vannes, Brittany. Established a monastery on a small island just off Brittany, joined by a stone bridge so local children could walk out for school. Returned to Britain to evangelize, and work with Christian survivors of Saxon raids. Martyr.
Born
6th century Welsh
Died
killed by Saxons c.580 while serving at Mass near Weedon, Northamptonshire, England
Patronage
• against cramps
• deaf people; against deafness
• against glandular disorders
• against scrofula
Saint François Jaccard
Additional Memorial
24 November as one of the Martyrs of Vietnam
Profile
Studied at seminaries in Melan, then Chambery in France in 1819. Member of the Society of Foreign Missions of Paris. Priest. Missionary to Cochin-China in 1824, Macao in 1825, and Tonkin in 1826. He was arrested more than once for preaching Christianity, he was pardoned because of his skill as a translator, which was useful to the king. However, he gained too many converts, and in 1838 he was arrested, tortured and murdered for his faith. One of the Martyrs of Vietnam.
Born
16 September 1799 at Onion, Haute-Savoie, France
Died
• strangled to death on 21 September 1838 in Nhan Bieu, Quang Tri, Tonkin, Indo-China (modern Vietnam)
• buried near Tonkin by local Christians
• later moved to the Seminary for Foreign Missions, Paris, France
Canonized
19 June 1988 by Pope John Paul II
Saint Jacques Honoré Chastán
Also known as
• Jakob Chastán
• James Chastán
Profile
Ordained in 1826. Joined the Paris Society of Missions in 1827. Missionary in Thailand, then Malaysia, and then Korea, arriving on 31 December 1836. Worked with Saint Lawrence Imbert, Saint Peter Maubant and Saint Paul Chong Hasang. Lived and worked in secret for over two years, spreading Christianity during a period of persecution. Arrested on 6 September 1839. One of the Martyrs of Korea.
Born
7 October 1803 in Marcoux, Basses-Alpes, France
Died
beaten with a bastinado and beheaded on 21 September 1839 at Saenamteo, Seoul, South Korea
Canonized
6 May 1984 by Pope John Paul II in Korea
Blessed Mark Scalabrini
Also known as
Mark of Modena
Profile
Born to the nobility. Joined the Dominicans in Modena, Italy. Priest. Noted preacher throughout central and northern Italy. Prior of the Dominican monastery in Pesaro, Italy. Miracle worker.
Born
c.1420 in Mocogna, Modena, Emilia-Romagna, Italy
Died
• 21 September 1498 in Pesaro, Italy
• buried in the Dominican church in Pesaro
• relics transferred to the chapel of Our Lady of the Rosary in Pesaro
• relics transferred to the Franciscan church in Pesaro when the chapel was destroyed
• relics transferred to the Domincan church in Modena, Italy in 1949
Beatified
10 September 1857 by Pope Blessed Pius IX (cultus confirmed)
Saint Pierre Philibert Maubant
Also known as
Peter Maubant
Profile
Ordained in the Diocese of Bayeux, France in 1829. Joined the Foreign Missionary Society of Paris. Missionary to Korea, arriving on 12 January 1836. Worked with Saint Lawrence Imbert, Saint Jacques Chastain, and Saint Paul Chong Hasang. He worked in secret for two years, ministering to covert Christians during a period of great persecution. Arrested on 6 September 1839, he was executed for the crime of spreading Christianity. Martyr.
Born
20 September 1803 at Vassy, Calvados, France
Died
beheaded on 21 September 1839 in Saenamteo, Seoul, South Korea
Canonized
6 May 1984 by Pope John Paul II in Seoul, South Korea
Saint Maura of Troyes
Profile
Born to the nobility. A pious child, her prayers caused her the conversion of her father who had lived a dissolute life. After his death, she stayed with her mother Sedulia, and worked for the spiritual growth of her brother Eutropius, who became bishop of Troyes, France. She devoted most of her time to prayer and charity, and fasted every Wednesday and Friday. She made altar vestments, tabernacle candles, and anything else that could help at Mass. Reported to have worked miracles, but insisted that the those she helped keep it to themselves so as not to draw attention to her. Friend of Saint Prudentius of Troyes, who wrote a biography of her.
Born
827 at Troyes, Champagne, France
Died
850 at Troyes, Champagne, France of natural causes
Jonah the Prophet
Also known as
Ionas, Jonas, Yona, Yunaan, Yunus
Profile
Old Testament patriarch and prophet. Hero of the Book of Jonah, he was so reluctant to deliver his prophecy against the city of Nineveh that God had to have him swallowed by a giant fish and then spat out on the city's shore.
Died
• c.761 B.C.
• tradition says he was buried in a tomb in modern Mosul, Iraq
• the tomb was enclosed in a shrine in the 8th century BC
• the tomb and shrine were destroyed by Muslims in July 2014
Saint Castor of Apt
Profile
May have been the brother of Saint Leontius of Frejus; records are unclear. May have been a lawyer. Layman, married to a wealthy widow from Marseilles, France. With mutual consent, both he and his wife entered religious life. Founded the Monanque monastery in Provence (in modern France). Abbot. Bishop of Apt, Gaul (in modern France). Saint John Cassian wrote De Institutis Coenobiorum at Castor's request.
Born
Nîmes, France
Died
• c.420 of natural causes
• relics in the cathedral of Apt, France
Patronage
Apt, France
Saint Tôma Tran Van Thien
Additional Memorial
24 November as one of the Martyrs of Vietnam
Profile
Entered the seminary of the Paris Foreign Missionary Society in the apostolic vicariate of Cochinchina, Vietnam in his late teens. Martyr.
Born
c.1820 in Trung Quán, Quang Bình, Vietnam
Died
beaten and strangled on 21 September 1838 in Nhan Bieu, Quang Tri, Vietnam
Canonized
19 June 1988 by Pope John Paul II
Saint Alexander of the Via Claudia
Profile
Second century bishop in the area around Rome, Italy. Miracle worker. Arrested, tortured and executed for his faith. Martyr.
Died
• martyred on the Via Claudia, about three miles outside Rome, Italy
• relics translated to a church in Rome in the late 4th century
• Pope Damasus I wrote an epitaph for Saint Alexander
Saint Gerulph
Also known as
Gerulfo, Gerolfo
Profile
Young man in Flanders, Belgium who was heir to a large estate but was drawn to spiritual life. Murdered by a relative who hoped to inherit Gerulph's wealth; Gerulph was on his way from having received the sacrament of Confirmation. As he died, Gerulph pardoned his murderer. Honoured as a martyr by the faithful in the area.
Died
746 in Tronchiennes (Drogen), Flanders, Belgium
Saint Eusebius of Phoenicia
Profile
Openly declared himself a Christian during an unspecified period of persecution in Phoenicia. Tortured and executed. Martyr.
Saint Johannes Ri
Also known as
John Rider
Profile
Lay man. Martyr. A letter he wrote from prison has survived.
Born
Korean
Died
1839 in Korea
Canonized
6 May 1984 by Pope John Paul II
Saint Pamphilus of Rome
Profile
Martyr.
Died
on the Via Salaria Antica, Rome, Italy, date unknown
Saint Iphigenia
Profile
Convert, brought to the faith by Saint Matthew the Apostle.
Born
1st century in Ethiopia
Saint Isaac of Cyprus
Also known as
Isacius
Profile
Bishop in Cyprus. Martyr.
Saint Meletius of Cyprus
Profile
Bishop in Cyprus. Martyr.
Martyrs of Gaza
Profile
Three brothers, Eusebius, Nestulus and Zeno, who were seized, dragged through the street, beaten and murdered by a pagan mob celebrating the renunciation of Christianity by Julian the Apostate. Martyrs.
Died
burned to death in 362 on a village garbage heap in Gaza, Palestine
Martyred in the Spanish Civil War
Thousands of people were murdered in the anti-Catholic persecutions of the Spanish Civil War from 1934 to 1939. I have pages on each of them, but in most cases I have only found very minimal information. They are available on the CatholicSaints.Info site through these links:
• Blessed Diego Hompanera París
• Blessed Jacinto Martínez Ayuela
• Blessed José María Azurmendi Mugarza
• Blessed Josep Vila Barri
• Blessed Manuel Torró García
• Blessed Nicolás de Mier Francisco
• Blessed Vicente Galbis Gironés
• Blessed Vicente Pelufo Orts